3h SWS race @ Inkart
Het is ‘maar’ een 3 uren wedstrijd, maar in zekere zin werd er afgelopen maandagavond toch geschiedenis geschreven. Inkart organiseerde voor de eerste keer ooit (in hun meer dan 20 jarig bestaan) een wedstrijd waarbij alle piloten op hetzelfde minimumgewicht moesten rijden.
Op de meeste andere kartings gebeurt dat al jaar en dag, maar om één of andere reden hielden ze bij Inkart de boot steeds af. Nu ze echter races willen organiseren die meetellen voor het SWS kampioenschap zijn ze onderhevig aan bepaalde races, en één daarvan is dat er een minimumgewicht gehanteerd wordt.
Voor deze race werd dat minimumgewicht vastgelegd op 80 kg.
Er kwamen 14 teams aan de start, waarvan eigenlijk ‘slechts’ 6 teams met behoorlijk wat ervaring.
Olivier Wuyts wist voor Leftside Racing Team de pole te pakken.
Ook na de start kon Olivier de koppositie handhaven, en langzaam wegrijden van de tegenstand.
De top 3 vond al snel afscheiding.
Tomas De Backer reed slechts een tiende per ronde trager voor DWT 2, en Kenny Verbinnen reed eenzaam op een derde positie voor DWT 1.
Opmerkelijk; de 3 eerste teams wachtten allemaal tot zowat 2u30 race om van piloot te wisselen! Ook ongezien in feite 🙂 Zo reden de 3 startende piloten lange uitputtende stints, terwijl de 2e piloot van het team maar 20 à 30 minuten meer moest afmalen.
De beslissing leek gevallen te zijn (Olivier had 10 seconden voor op P2 en 30 op P3) tot wanneer drama voor de leiders na de pilotenwissel; bij het wegen bleek Olivier te weinig te wegen, en werd er een obligate stop & go penalty opgelegd. Dit kostte hen een volle minuut, en doordat teamgenoot Kris Tiebos nog niet volledig in z’n ritme zat verloren ze hierdoor zelf het podium wanneer RS Team er voorbij ging.
Blijkbaar was Olivier ingestapt op 80.4 kg. 400 gram overschot voor een lange uitputtende stint in de warmte was natuurlijk veel te weinig, en hij verloor daarin meer dan een kg, en stapte uit op 79.3 kg.
Een fout die ze ongetwijfeld geen tweede keer meer zullen maken, en misschien ook te wijten aan het feit dat er nooit op gewicht gereden wordt, en er dus moeilijk ingeschat kan worden hoeveel ze verliezen en dus hoeveel ze extra moeten meenemen.
Op die manier werd het team van DWT 2 (met ondertussen Michael Veulemans aan het stuur) de overwinning in de schoot geworpen.
Een halfuur later werden zij ook als winnaars afgevlagd, met een kleine minuut voorsprong op DWT 1 (met teamchef Thierry De Wolf aan het stuur – hij verloor nét niet te veel om de 2e plaats vast te houden, zowat anderhalve seconde per ronde), op de voet gevolgd door RS Team (Frank De Tandt en Samuel Heymans) en Leftside Racing Team. Kris eindigde voor Leftside Racing Team uiteindelijk 58 seconden achter de winnaar. Als je hier de 60 seconden penalty die ze hadden van af trekt hadden ze dus eigenlijk nipt de race gewonnen! Jammer voor hen, zeker als je ziet dat ze zelf nog naast het podium vallen, ondanks een ijzersterke stint van Olivier.
De winnaars kregen 2 tickets voor de Formule 1 Grote Prijs van België te Spa-Francorchamps in augustus!
Lees meer op ons forum.
Hopelijk beslist de organisatie om in de toekomst vaker races met een minimumgewicht te organiseren! Dit komt het niveau van onze sport enkel ten goede.
Recente reacties