Dubai Kartdrome 600 laps

Idem als vorig jaar; eind april / begin mei is het tijd voor de 2e van de 4 rondes in het Dubai Kartdrome Endurance Championship; een race van 600 laps (iets meer dan 12 uur).

De race vond dit jaar plaats op 29 en 30 april.

30 teams aan de start, waaronder alle grote namen van de scene in Dubai. Naast enkele teams van Oman waren het vooral piloten uit Dubai.

Pole position (in de slechts 10 minuten durende qualify) was voor team MINI Dubai, voor LD, Dubai Falcon Racing, CG Pro en Batelco.

De (Le Mans) start van de race werd gegeven om 19u lokale tijd.

Al vrij snel bleek het een two-horse race te zijn tussen de 2 ‘zwaargewichten’ in Dubai tegenwoordig; CG Racing PRO en Batelco. CG Racing won begin maart reeds race 1 van dit endurance-kampioenschap. Beide teams gaven elkaar geen duimbreed toe, en lagen de race lang in duel met elkaar.

Beide teams wisselden een handvol keren voor de leiding, en uiteindelijk was het de laatste stint (na alle 18 verplichte pitstops) die alles moest beslissen. Gedurende 25 laps gaven de laatste piloten van beide teams (respectievelijk Mohammed Mattar & David Terrien) het beste van zichzelf. Ze matchten continu elkaars tijden, waardoor de voorsprong die Batelco reeds had nagenoeg gelijk bleef.

Uiteindelijk trok Batelco deze keer aan het langste eind, weliswaar met minder dan 11 seconden voor op hun concurrenten.

P3 was voor Mach1 nadat het team voor hen een penalty op liep.

dubai666laps

P1. Batelco (Mohammed Matter, Ramez Azzam, Vincent Fraisse, Mohammed Al Mutawwa – teammanager Kumail Al Musawai)
P2. CG Racing PRO (David Terrien, Rami Azzam, Piers Pakenham-Walsh, Alban Varutti)
P3. Mach1

De overwinning voor Batelco kwam er vooral door de correcte strategische beslissing te nemen tijdens de eerste full course yellow. CG Racing verloor daar naar eigen zeggen zo’n 20-tal seconden, die achteraf cruciaal bleken te zijn. Bovendien liepen ze ook een penalty op (30 seconden, voor een incident on track), die hen de kansen op de overwinning ontnam.

CG Racing kon wel met een schrale ‘troost’ naar huis; ze wonnen wel de Corporate en Nations Cup subklassementen.

Veel teams liepen ook een penalty op omwille van het niet respecteren van de regels rond de lengte van de stints van een piloot (minimum en maximum rijtijd van elke piloot werd opgelegd).

Met de zomer voor de deur is er nu een pauze in het kampioenschap, en pas in oktober is het tijd voor ronde 3; de 700 km race. Laatste race is dan in december; de 24 uurs race.

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.