Eupen – 12h by night – sterke editie
Terwijl in 2015 de 24h het enige echte race-event was georganiseerd door Karting Eupen worden er in 2016 terug meer races gehouden. Eind maart waren er al de Rental Kart Masters, en afgelopen weekend ging er terug een 12h night race door (net zoals oa. in 2014).
De race had zowat alles wat een deftige race kan en moet hebben; minimumgewicht, stints op verschillende gewichten, kartwissels, pilotenwissels, … Weer tip-top in orde, zoals we van Karting Eupen gewoon zijn! Er waren zelf richtings-wissels (2 keer 3 uur gewone richting, 2 keer 3 uur omgekeerd) voorzien – het enige waar niet iedereen fan van leek te zijn omdat het moeilijk is om 100% eerlijk te doen verlopen (al zou dat in de toekomst wel moeten kunnen!).
32 teams aan de start. Foto’s van alle teams (vlak voor de start) in dit album op Facebook. Een gedetailleerde (maar niet volledige) deelnemerslijst vind je hiernaast.
Superspannend was de afgelopen editie echter misschien niet.
De pole ging aanvankelijk nog naar BlueStar (met toen Mathias Grooten en Logan Sougné aan het stuur), maar het leek al vrij snel duidelijk dat het Nederlandse topteam The Dutch Value (als 2e gestart) aan het langste eind zou gaan trekken wanneer zij zich vooraan nestelden. De overwinning gaven ze ook niet meer uit handen, en zij werden dus als winnaars afgevlagd, met bijna 2 rondes voorsprong op het naaste concurrenten: dichtst in de buurt kwamen de Duitse thuisrijders van MS-Racing. Traxxis eindigde met hun sterkste team (samen met CU@Finish) op een mooie 3e plaats, net als in 2014 trouwens (met toen ook exact dezelfde lineup).
P1. The Dutch Value (Ruben Boutens, Rico Haarbosch, en hun nieuwe aanvulling Romano Franssen) (Corné Snoep als teammanager)
P2. MS-Racing by BSR-Bikeshop.de (Marc Schings, Marcus Höfer, Dominik Schnitzler, Sebastian Breitbach)
P3. Traxxis CU@Finish (Stefan Verhofsté, Cédric Wauters, Mats de Jong)
De thuisrijders en op-papier-topfavorieten van Modave (met oa. de Sodi-endurance kampioenen Simon Delvenne, Fabio Paoleschi en Kevin Caprasse) lieten enkele steken vallen en maakten enkele kostbare foutjes, wat ze zelf ook toegaven. Zij finishten net naast het podium op een 4e plaats.
Het Acuity team uit Bilzen (met ook veel ervaring in Eupen) is ook altijd sterk met Sodi’s, en eindigde op een mooie 5e plaats. Ze reden nochtans de traagste snelste tijd uit de volledige top 12. Sterke prestatie, en het enige team uit poule B (daar zaten ze in omdat ze aanvankelijk in de Heavy klasse zouden aantreden) dat vooraan weet te eindigen.
Het vrij nieuwe team TGK Racing eindigde mooi 6e na enkele sterke stints (van oa. Guillaume Germis), gevolgd door BlueStar als 7e (zij finishten eigenlijk 4e, maar verloren nog 3 plaatsen doordat ze een terechte penalty opliepen omdat ze de laatste stint onder het minimumgewicht rondreden). Yoan Médart was hun 3e piloot, en ze moesten op Kevin Lemmens als invaller rekenen wegens te weinig piloten.
Op P8 vinden we het 2e team van Traxxis terug (voor de gelegenheid aangevuld met de jonge kerel Thomas Dejaegere, en zij zaten dichter op de 4 teams voor hen dan op de teams achter hen.
De negende plaats was voor GP United, ook geen onbekenden in het Oosten van ons land. Zij leken hun overwinning op de 24u Kartpetania in Spanje van 2 weken terug nog niet volledig verteerd te hebben, en kwamen hier toch wat snelheid te kort. Natuurlijk niet echt vergelijkbare races ook.
De top 10 werd afgesloten door de Duitse vrienden van RoSt Racing (voor de gelegenheid aangevuld met de Nederlandse Annelien Boutens), ondertussen ook gevestigde waarden op de endurances te Eupen.
Er was ook een “Heavy” klasse, die meer stints op 100 dan op 80 kg moest rijden (bij de andere ‘normale’ teams was het net omgekeerd). Zij kregen ook een aparte podiumceremonie. Uiteindelijk niet veel teams in deze klasse, en algemeen gezien eindigden ze allen zo goed als helemaal achteraan.P1 (P28): Fluchtzwergen RT
P2 (P29): Team Tchitcho
P3 (P30): The 4″S”
Eén team moest de race al vroeg staken; Family Factory.
Alle rondetijden voor alle teams kunnen hier teruggevonden worden.
Foto’s op Facebook.
Dank voor de bijna vlekkeloze organisatie aan alle crew-leden en marshal, alsook aan Régis Bovy, de nieuwste medewerker van Karting Eupen die alles zoveel mogelijk in goede banen trachtte te leiden tijdens ‘zijn’ eerste grote endurance. Hij leverde puik werk, en weet perfect waar het om gaat en wat belangrijk is, zelf ook actieve karter zijnde.
Recente reacties