Interview – Gregory Laporte, organisator Belgian National Championship
Na afloop van de eerste editie van het Belgian National Championship te Dolhain het voorbije weekend spraken we met één van de organisatoren; Gregory Laporte. Lees hier wat hij zoal te zeggen had:
Kartzone.be (KZ): Wat maakt het BNC anders dan de andere KWC qualifiers?Gregory Laporte (GL): Het BNC kan je volgens mij in grote lijnen vergelijken met de meeste andere KWC qualifiers, toch zeker qua format, aantal races, en duurtijd. Als ik dan toch enkele verschilpunten moet opnoemen, dan zou ik misschien wijzen naar onze finale-format, het totale kostenplaatje en de kartverschillen die top zijn te Hurricane Dolhain Karting. Bovendien is een verschilpunt ook het feit dat we een splinternieuwe circuit-layout laten leggen 2 dagen voor aanvang van het evenement, om thuisvoordeel te minimaliseren.
KZ: Waar hadden jullie het meeste schrik voor?
GL: Moeilijke vraag. We geloofden rotsvast in ons evenement, omdat het iets is waar we zelf graag aan zouden deelnemen als piloot… Goedkope deelname, heel mooie prijzen te winnen, ervaren wedstrijdleiding, kleine kartverschillen, en zowel voor beginners als ervaren piloten een leuk evenement om ofwel bij te leren, dan wel je te onderscheiden. Toch vele elementen waar een kartpiloot – zeker met beperkt budget – baat bij heeft.
Als ik dan toch van iets schrik had, dan was het misschien van het feit dat er enkel lokale rijders zouden deelnemen, waardoor het evenement en al zeker de titel, misschien niet geloofwaardig ware geweest. En hoewel het totaal aantal deelnemers zeker beter kan, hadden we wel meteen een fantastisch niveau, met piloten uit zowel Wallonië als Vlaanderen, Frankrijk, Engeland, alsook een mooie delegatie van onze Noorderburen, en ik moet zeggen, de sfeer tussen de piloten was zowel op als naast de baan fantastisch. Veel leuke duels en heel veel onderling respect, dat zie ik héél graag. Voor een eerste editie zijn we dan ook tevreden, en ik ben ervan overtuigd dat diverse rijders het eerst aan de anderen hebben overgelaten om eens te testen. Hopelijk krijgen ze vooral goede dingen te horen en krijgen we volgend jaar een groter aantal rijders aan de start.
KZ: Wat vonden jullie zelf een puntje van kritiek op jullie 1ste editie?
GL: Dat we qua PR heel wat meer hadden kunnen en moeten doen. De beslissing om het event op te zetten nog voor het KWC in Italië kwam op zich al heel laat, en gezien ikzelf en Mathias (Grooten, nvdr.) alles van nul hebben opgestart op een heel korte tijdspanne, heeft niet in ons voordeel gepleit. De basis is nu echter gelegd, en ik denk dat die meer dan goed is, en we denken nu al aan een volgende editie, waar we op alle vlakken vooruitgang willen maken. Als piloot gaan we op zoek naar perfectie, maar dat is iets dat ook in ons schuilt wanneer we een evenement als deze organiseren. We doen alvast veel aan zelfkritiek, en zullen grondig analyseren hoe we dus die vooruitgang kunnen realiseren.
GL: Zoals hierboven reeds vermeld zijn er diverse redenen. Vooreerst het feit dat we het evenement pas eind april, begin mei hebben aangekondigd. We moeten eerlijk zijn, dat is veel te kort. Bovendien hadden vele rijders dan al qualifiers voor het KWC gereden in 2016, en dan pik je er niet zomaar nog eentje mee, ook al is die veruit de goedkoopste. We zijn ons goed bewust van het feit dat er meer komt bij kijken dan je entry. Nog een reden is het feit dat mensen die al naar het WK gaan, misschien nog graag wat centjes sparen om daar hun training en verblijf te kunnen betalen, eveneens volledig verstaanbaar. Tot slot viel de datum ook samen met enkele andere grote races, vooral dan de 12u in Puurs (klik, nvdr.) waar al heel wat rijders waren ingeschreven.
De toekomst zien we op dat vlak wel wat rooskleuriger in. We zullen onze datum voor 2017 héél binnenkort bekendmaken, wat rijders toelaat een eventuele deelname veel beter te plannen. We zullen er voor zorgen dat die datum niet samenvalt met andere grote events, en dat er genoeg tijd is tussen andere gelijkaardige kampioenschappen en het onze. Ook onze publiciteit zullen we serieus opkrikken, we hebben immers heel wat meer tijd ook om dit te realiseren. Tot slot denk ik dat de rijders die het eerst aan andere overlaten om te testen in 2016, toch vooral goede dingen zullen horen over het evenement. Wij sturen trouwens binnenkort een vragenlijst rond naar al onze deelnemers van dit jaar, om te polsen naar hun feedback, omdat we op alle vlakken rekening willen houden met de input van piloten. We streven er echt naar om een evenement te hebben waar zoveel mogelijk mensen tevreden mee zijn.
KZ: Komt er sowieso een nieuwe editie in 2017, en zoja: wanneer zal die doorgaan?
GL: Een volgende editie komt er zeker en vast! Het was niet makkelijk voor ons deze eerste maal, maar ik denk dat we de vuurdoop hebben doorstaan. Ruimte voor verbetering is er altijd, en die zullen we opzoeken, maar ik denk dat we als organisatie niet overgekomen zijn als een stelletje beginners.
Qua datum voor 2017 komt er heel binnenkort een bekendmaking, en andermaal zullen er gratis entries te winnen zijn voor het KWC in 2017 (Spanje), naast vele mooie andere prijzen, mooie trofeeën en unieke medailles. Met een groter deelnemersveld zullen we in staat zijn nog meer uit te delen, en dat zijn we dan ook zeker van plan. Zoals ook nu al is gebleken, geven wij niet enkel prijzen aan de podiumfinishers, iedereen maakt kans op waardevolle prijzen, en dat is toch ook een meerwaarde denken we.
KZ: Is Benjamin Kaivers de/een terechte winnaar? Wie of wat is voor jullie de grootste verrassing?
GL: Benjamin is de terechte winnaar, heel zeker. Als je ziet dat Tristan Földesi, toch algemeen gezien als groot talent en vooraf als 1 van de favorieten beschouwd, net de finale niet haalt, dan kan je vooreerst al stellen dat er tien toppers in die finale stonden, die allen veel respect verdienen. Benjamin ging als puntenleider die finale in, en was tweede in het tijdrijden, de bonus van 0.225 t.o.v. Yoan Medart (die als 4de de finale aanvatte, maar wel de snelste tijdrijder daarin) is hem dus goed van pas gekomen, en die heeft hij over 5 races dan ook verdiend. Hij toonde bovendien enkele mooie inhaalmanoeuvres en was eigenlijk altijd snel. Het was nagelbijten in die finale, en eigenlijk mooi dat er met zo’n klein verschil gewonnen werd. Ook Romano (Franssen, nvdr.), die Benjamin en Yoan vergezelde op het podium, reed fantastich en ook hij had een minieme voorsprong op de man in 4de stelling, Christophe Verhoeven. Ijzersterke prestatie van de Traxxis-rijder, die op zijn beurt zijn teamgenoot Stefan Verhofsté nipt achter hem kon houden. Met Mats de Jong en Rico Haarbosch had je nog 2 topfinalisten, terwijl de jongeren Thomas Haglestein en Logan Sougné ongetwijfeld ook een mooie toekomst hebben. De laatste finalist, Bart Martens, was voor mij ook een verrassing. Ik kende Bart nog niet zo goed, maar wat hij heeft laten zien in zijn eerste KWC-qualifier vond ik eveneens indrukwekkend.
Wat ik ook echt wel verrassend kan noemen, is hoe de twee jongste rijders (Eliano de Vos en Mike Dijkgraaf) hun mannetje stonden in wedstrijden met 90kg als minimumgewicht. Echt indrukwekkend, zeker twee jongens om in de gaten te houden. Ook Opnithi Puyato trouwens, die op amper 14-jarige leeftijd enkele inhaalmanoeuvres liet zien die simpelweg top waren, gezien het niet bepaald eenvoudig inhalen was (vooral dan door de kleine kartverschillen)!
KZ: Door het kleine deelnemersveld kon het gehele kampioenschap op 1 dag gehouden worden. Is dit ook in de toekomst de bedoeling, of kan het dan wel een kampioenschap over meerdere dagen gaan worden?
GL: Initieel hadden we gemikt op 2 dagen, zoals zovele qualifiers, maar door het deelnemersveld hadden we er inderdaad allen baat bij om het op 1 dag te laten doorgaan. Ik vind het knap dat we de vooropgestelde timing mooi gehaald hebben, iets wat toch vaak een beetje in de mist kan gaan op zo’n kamioenschappen. Hierbij moeten we zeker de samenwerking met de mensen van Hurricane Dolhain Karting voor bedanken, want ook zij waren een ganse dag super gemotiveerd om dit evenement te doen slagen.
Gezien we toch wel mikken op meer deelnemers, gaan we er dus wel van uit dat we vanaf 2017 het evenement op 2 dagen zullen doen. We zullen in ieder geval ervoor zorgen dat we een realistisch tijdsschema opstellen zodat het voor iedereen ook plezant blijft.
KZ: Zal het format naar volgend jaar toe hetzelfde blijven ivm pitstops, shortcuts, schrapresultaten, puntentelling, finale (hotlaps & bonustijd), …?
GL: De format zal zeker en vast in grote lijnen hetzelfde blijven, aan een succesformule mag je denk ik niet te veel veranderen. Anderzijds, zoals eerder vermeld, zullen we alle feedback ernstig nemen en ook kijken waar we punten van verbetering kunnen toepassen. Pitstops en shortcuts worden sowieso behouden gezien deze strategisch een meerwaarde zijn, en ook iets extra vereisen van een piloot dan pure snelheid, nl. koelbloedigheid. Initieel moesten we in ons event wat warnings en penalties uitdelen, maar toen men merkte dat we die consequent zouden blijven toepassen, werden piloten wel voorzichter en maakten ze minder fouten. Qua schrapresultaten zitten we met een dilemma, want er is op een gans weekend geen enkele kart stuk gegaan en gezien de kleine kartverschillen is een schrap misschien overbodig. Nu konden de mensen een eigen fout vooral laten vallen door die schrap, terwijl die er is om slechte karts of pech te compenseren. Geen schrap, en dan een oplossing voor dan toch een kartje dat eens zou breken, dat is iets waar we toch nog over zullen nadenken ja. Ook de puntentelling en de finale zal worden geëvalueerd, en indien mogelijk nog worden verbeterd!
GL: Zeer zeker een bewuste keuze. Met ons evenement willen we zoveel mogelijk streven naar iets wat we zelf als piloot graag zouden aan deelnemen. Ik heb het hierboven al opgesomd, de prijs, hetgeen je kan winnen, de kartveschillen, … Bovendien doen wij dit niet gewoon “voor het geld”, wij – de organisatie – zijn al een heel lange tijd gepassioneerd bezig met karten, en het heeft ons zoveel leuke ervaringen al opgeleverd. Wij willen dit nu ook mogelijk maken voor anderen die met ons diezelfde passie delen, en dus zoveel mogelijk return bieden naar al onze deelnemers toe!
KZ: Hoe staan jullie tegenover het feit dat er meerdere organisaties en kampioenschappen zijn die zichzelf als “Belgisch Kampioenschap” proberen te profileren?
GL: Ik heb er geen probleem mee dat er nog Belgische kampioenschappen zijn, zolang de piloten maar centraal staan en zolang de organisatie er een is die neutraal is en alle deelnemers evenveel steunt. Vermeldenswaard is wel dat wij wel de enige officiële qualifier voor het KWC zijn, toch een gevestigde waarde in onze sport, sinds 2005, die al de hele wereld is rondgereisd. Mathias en ikzelf zijn ook al jarenlang (gezien onze jaarlijkse deelnames aan het WK sinds 2006) tussenpersoon voor vele mensen die graag wat meer weten over het WK, of zij die hulp nodig hebben qua transport, hotels, info, … Wij hebben iedereen, van grootste concurrent tot nieuweling in de sport, al altijd met plezier bijgestaan met raad en daad.
KZ: Is er iets dat je nu al met zekerheid kan zeggen over een volgende editie dat onze lezers warm zou maken?
GL: Voor volgend jaar kan ik u al zeggen dat we op alle vlakken graag vooruit willen gaan, dat er aandenkens zullen zijn voor alle deelnemers, en dat we met de kartbaan ook zullen inzetten op livetiming zodat supporters thuis ook mee kunnen volgen. Ik ga nog niet alles verklappen, maar we spelen nu al met enkele leuke idëeen. Stay tuned 😉
KZ: Bedankt voor de reacties! Wij zijn alvast benieuwd!
Als iemand zelf nog vragen heeft voor Gregory, dan kan dit gerust op ons forum of hier in de reacties!
Recente reacties