24h Karting Eupen 2016

24heupenOndertussen ook een jaarlijkse afspraak; de 24h van Karting Eupen. Eén van de grootste, beste en belangrijkste races die er zijn. Telkens ook een internationaal deelnemersveld van heel hoog niveau. Dat bleek dit jaar niet anders te zijn…

Deze editie was misschien wel die met het hoogste niveau ooit!
27 teams stonden aan de start (na enkele last minute afzeggingen, oa. het team uit Dubai). Eén voor één heel ervaren piloten. Zelf de teams uit de achterhoede wisten van aanpakken en konden de nodige snelheid aan de dag leggen.

We hadden als Kartzone.be zelf ook graag een team afgevaardigd voor deze race, en daarvoor gingen we weer horen bij onze vrienden van Traxxis Racing Team of zij ons hiervoor konden bijstaan. Zij zorgden er begin september ook reeds voor dat we konden aantreden op de 6h Trophy te Brussels Kart. Traxxis had uiteraard zelf ook al een team voor de 24h van Eupen, en omdat enkele van hun piloten ook andere verplichtingen hadden deden we beroep op een paar bevriende piloten om dat team te vervolledigen. Zo kwam er ook een Traxxis – Kartzone team aan de start, weliswaar met beperkte ambities en eerder als FUN-team, met als voornaamste doel om enkele mensen die graag wouden meedoen (maar zelf geen team hadden) de mogelijkheid te geven om te rijden. (Dit jaar geen apart FUN-klassement in Eupen.) We hopen dit bij andere races in de toekomst nog te kunnen doen!

24h Eupen 2016 - participants

24h Eupen 2016 – participants

De race in Eupen is altijd tot in de puntjes geregeld. Er moesten 6 stints op 100 kg gereden worden en 22 stints op 80 kg. Er moesten 35 verplichte pitstops gedaan worden, en elk team moest in totaal 1750 seconden in de pit staan. Bovendien zou er elke 6 uur een richtingwissel plaatsvinden (achter pace kart).
Bovendien zouden er nieuwe, krachtigere karts gebruikt worden. Een vloot Sodi SR4 karts met getunede motoren met maar liefst 13 pk! (Lees ook hier.)

Sommige teams waren al van donderdagavond aanwezig om nog wat extra training te doen en zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Donderdagavond stond ook de loting etc. op het programma.
Op vrijdag kon er dan voor het laatst getraind worden, en vond ook de briefing en kartloting enzo plaats.

balloons‘s Avonds was het dan eindelijk tijd voor de qualify, voorafgegaan door de kartloting mbv. ballonnen. Hier was het Avia Racing Team dat beslag wist te leggen op de pole position, voor KRS Motorsport en BS Renovation.
Natuurlijk is een kwalificatie voor een etmaalrace grotendeels slechts een formaliteit, en zegt dat eigenlijk nog niet zoveel.

24h Eupen 2016 - results qualify

24h Eupen 2016 – results qualify

Rond 21u ging de eigenlijke race dan van start. We zagen meteen enkele positiewijzigingen in de eerste rondes, tot wanneer iedereen zowat op zijn plek terechtkwam.
Verschillen in pitstopstrategie en stints op 100 kg zorgden natuurlijk voor hier en daar een wat vertekend beeld.

Rond 2u ‘s nachts dan ineens opschudding. Het internationale hotdogkraam Worlds most travelled hot dog stand uit Denemarken had een kortsluiting veroorzaakt met hun stroomkabel, en er was dus een stroompanne. De race moest maar liefst anderhalf uur stilgelegd worden. Pas rond 3u30 kon er weer gereden worden, en werd meteen de eerste richtingwissel afgewerkt. Ook de parameters ivm. pitstops werden wat bijgesteld.

De rest van de race verliep vrij straight forward. De top 5 zorgde voor wat afscheiding, en na iets meer dan half wedstrijd zag het er naar uit dat het tussen 3 teams ging gaan voor de overwinning; BlueStar die een top-lineup samengeraapt had uit België en Nederland, de ‘thuisrijders’ van Modave, en de snelle Duitsers van Avia Racing.
Het was Modave die op het bord aan de leiding stond, maar BlueStar reed virtueel (nipt) eigenlijk aan de leiding (zij hadden al meer pitstops afgewerkt).

Bij de laatste richtingwissel kan Romano Franssen voor BlueStar een mooi manoeuvre doen en zo profiteren van de pacekart om een extra ronde voorsprong te nemen op Modave. Dit leek de veer ook wat te breken bij die laatste, en zo kon BlueStar in het laatste kwart van de wedstrijd redelijk onbedreigd naar de overwinning rijden.

BlueStar werd dus als eerste afgevlagd, voor Modave en pole-sitters Avia Racing.
Verdiende overwinning voor BlueStar, die vooral op strategisch en tactisch vlak de sterkste van de top 3 leek te zijn!

Een 4e plaats ging naar Acuity Racing. De laatste tijd heel sterk bezig op Eupen en veel training achter de kiezen. Ze hadden 2 weken geleden eigenlijk nog met de overwinning moeten gaan lopen op de 6h van RoSt Racing. Bovendien waren de teamleden collectief maar liefst 30 kg afgevallen, speciaal voor deze race! Straf!

Een vijfde plek was voor de eigenlijke winnaars van bovengemelde 6u race; Blitz Team Urbat. Zesde plek (valt bijna te zien als ‘best of the rest’ nadat de top 5 al vrij snel voor een afscheiding leek te zorgen) ging naar onze vrienden van Traxxis Racing Team.
Zevende plek voor het sterk gestarte KRS Motorsport, voor de gevestigde waarden van RoSt Racing.
Racing Room.dk kwam helemaal uit Denemarken om hun snelheid te etaleren met enkele heel snelle piloten.
Sewa Engineering sloot de top 10 af.

‘Ons’ Traxxis – Kartzone team moest genoegen nemen met een 18e plaats. Mits wat betere strategie had top 15 er wel in gezeten, maar veel hoger was waarschijnlijk niet mogelijk geweest met deze line-up, waaronder ook piloten zonder training en waarvan de meesten er slechts 1 dag konden zijn en niet de hele 24u. Gezien de omstandigheden zijn we daar natuurlijk zeker niet ontevreden mee, en op bepaalde momenten konden de meeste piloten in dit team ook zeker hun snelheid laten zien!

Volledig eindresultaat:

24h Eupen 2016 - full result

24h Eupen 2016 – full result

24h Eupen 2016 - results timingscreen

24h Eupen 2016 – results timingscreen

Eindpodium:

24h Eupen 2016 - podium

24h Eupen 2016 – podium

P1. BlueStar (Mathias Grooten, Tristan Földesi, Romano Franssen, Ruben Boutens, Yoan Médart en teammanager Grégory Laporte)
P2. Modave (Simon Delvenne, Fabio Paoleschi, Filipe Vieira, Matts Breckpot, Logan Jadot)
P3. Avia Racing (Marc Schings, Dennis Höller, Michael Schöttler, Michael Weidemann, …)

Filmpje van de podium-ceremonie:

Zoals eerder al aangehaald, een editie van ongezien hoog niveau. Mede dankzij de krachtigere karts en de hoeveelheid grip werd het bovendien voor velen een ware uitputtingsslag; extra lastig voor de handen, armen en nek.

Er waren opnieuw enkele ‘side competitions’; zo was er een wedstrijdje om zo snel mogelijk de wielen op een kart te vervangen. Winst hier ging naar Fabio Paoleschi van Modave, voor Bjorn Vermeulen van Traxxis. Zij gingen elk met een waardebon naar huis.
Ook stond er gedurende de hele race een volwaarde race-simulator opgesteld, dankzij Zels Race Simulators. Hier was het GT Academy 2014 finalist Cédric Wauters van Traxxis die met de hoofdprijs ging lopen; 1u rijden in een Fun Cup auto op circuit. Het vuur werd hem aan de schenen gelegd door Stefaan De Groot, die in 2011 aan GT Academy meegedaan had.
(Cédric z’n tijd met deze auto (Radical SR8-RX) op dit circuit (Imola) was bovendien goed voor top 10 wereldwijd met deze software (Project Cars), wat toch behoorlijk impressionant is.)
Ook stond er zaterdagnamiddag nog een roulette-stand dankzij het casino van Spa, waardoor heel wat mensen met mooie waardebonnen voor het casino naar huis gingen.

Op naar volgend jaar!

Lees ook een korte samenvatting van de hand van Evelien van Karting Eupen op hun blog!

Foto’s op Facebook.

UPDATE
Aftermovie:

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.