MoKart Open Trophy (Italië)
Op 12 en 13 november vond in Italië op het circuit van MoKart Como de “MoKart Open Trophy” plaats ter gelegenheid van de 10de verjaardag van het circuit.
Het bekende Belgische BlueStar Racingteam won er een tijd terug nog een endurance race, terwijl ze ook in 2011 en 2013 met respectievelijk Kenny Geldhof en Gregory Laporte het Italiaanse indoor kampioenschap in hun voordeel beslechtten.
Gezien er enkele mooie prijzen te winnen waren (zoals enkele helm-designs, en voor de winnaar zelf een volledige kart!), zakte het Belgische team vrijdag andermaal naar Italië, met als piloten Mathias Grooten, Yoan Medart, Christian Wolf en de beide Laporte broers (Gregory & Timothy).
Aan de start kwamen 36 deelnemers, waaronder enkele sterke thuispiloten zoals Stefano Pallavacini, Liberiano Guerra, Orlando Sidoti en Daniel Wätli. Luca Segú, in 2013 op het podium met Gregory Laporte en nu actief outdoor met 2-takt karts, werd ook als kanshebber aanschouwd.
Alle rijders moesten eerst 6 kwalificatieraces afwerken, en daarbij werd meteen duidelijk dat de Belgen zich als topfavorieten zouden profileren. Grooten won 6 van zijn wedstrijden, met 6 poles en 5 fastest laps. De prijs voor het meeste polepositions had hij zo beet, en daarvoor kreeg tweevoudig wereldkampioen Mathias Grooten een gratis helmdesign.
Christian Wolf, uit het zuiden van Duitsland maar al voordien in de rangen van BlueStar opgenomen (oa. PIKC 2016), scoorde 5 overwinningen, 5 poles en 6 fastest laps. Voor het meeste fastest laps kreeg Christian dezelfde prijs, een gratis helmdesign.
Voorts won Gregory Laporte ook nog 3 races, en 3 andere podiums, zodat deze 3 mannen 1e, 2e en 4e stonden in de stand voor het ingaan van de halve finales. Yoan Medart en Timothy Laporte verzamelden ook overwinningen en podiums, waardoor ze zich allen comfortabel plaatsten voor de halve finales.
Het puntentotaal werd evenwel geschrapt, zodat iedereen opnieuw vol aan de bak moest in die halve finales… Enkel de top 5 van elke halve finale zou immers naar de 10-koppige finale.
In semi 1 moest Grooten nog Orlando Sidoti voor zich dulden, maar kort voor het einde vond hij toch een gaatje en sloot hij de wedstrijd winnend af. Yoan pakte gemakkelijk p3 en stelde zijn plaats veilig, terwijl Timothy Laporte lang rondreed op de 5e plaats, maar helaas zijn meerdere moest erkennen in Luca Segú die in extremis het laatste finaleplaatsje afsnoepte.
In semi 2 was het Gregory Laporte die de pole pakte en overtuigend won, terwijl Christian Wolf op p3 finishte na Claudio Micelli, ook een sterke thuisrijder.
Zelfde verhaal in de finales, iedereen start met 0 punten, wat natuurlijk de kartloting heel belangrijk maakte. Daarin was Grooten misschien de minst gelukkige van alle toppers omdat hij met een mindere kart moest aantreden. Gelukkig lagen alle kartjes heel dicht bij elkaar dus hij was niet bij voorbaat verloren, maar dat het niet makkelijk zou worden dat was toen al duidelijk. Concurrent (maar teamgenoot) Christian Wolf lootte wel een goede kart.
Na een heel intensieve kwalificatiesessie van 5 minuten plaatste Christian Wolf zich op de pole positie, met achter zich 2 Italianen, Guerra en Pallavacini. Grooten klopte Laporte met enkele duizenden, terwijl Medart zich als 6de kwalificeerde.
BlueStar had als doel het kampioenschap te winnen met gelijk welke piloot om de hoofdprijs binnen te halen, maakte niet uit welke piloot, maar met de 2 Italianen op 2 en 3 was het toch een nerveuze start. Ze besloten dus om vooral als team te rijden.
Christian nam echter een perfecte start en kon gelijk een gaatje slaan, waardoor hij nooit echt bedreigd werd. Gestaag bouwde hij z’n voorsprong uit en zo finishte hij na een indrukwekkende reeks constante rondjes op 1!
Liberiano Guerra van het KeyStone Racing team reed ook een solo race naar P2, terwijl de echte actie van de finale geleverd werd door Pallavicini, Grooten en Laporte.
Grooten had 2 pogingen nodig om voorbij de Italiaan te geraken, en tegen dan waren de 2 leiders al lang gaan vliegen. Laporte profiteerde van Grooten z’n manouevre om door te schuiven naar P4, om enkele bochten later terug te zakken naar 5. In de voorlaatste ronde plaatste Laporte nog een maneouvre aan de binnenkant van Pallavicini voor de 4de plaats. Laporte controleerde z’n voorsprong en P4 leek binnen, maar de Italiaan dacht daar duidelijk anders over een duwde zich een weg voorbij Laporte, waar hij nadien voor bestraft werd.
Segu finishte uiteindelijk 4de, Laporte 5de, Medart 6de, Micelli 7de, Povia 8ste, Pallavicini 9de en Sidoti 10de.
Filmpje van de finale (aan boord bij Stefano Pallavacini):
P1. Christian Wolf (BlueStar)
P2. Liberiano Guerra (KeyStone Racing)
P3. Mathias Grooten (BlueStar)
De BlueStar rijders blikken heel tevreden terug op dit evenement, wetende dat – hadden ze de punten laten doortellen – de top 3 posities in het kampioenschap hadden ingenomen.
De eindprijs, een splinternieuwe BIREL 2017 wedstrijdkart met splinternieuwe Rotax Max motor, is de hunne, en daar draaide het uiteindelijk om bij de Belgen.
Na een leuk feestje, een spectaculaire Braziliaanse GP en een testdag met een DD2 op het circuit van Lonato (South Garda Karting) keerden de BlueStar vrienden voldaan terug richting Belgenland (& Duitsland).
Het BlueStar team laat trouwens weten open te staan voor biedingen op die kart, met een nieuw waarde van om en bij de 7000€.
Recente reacties