Mathias Grooten en Ruben Boutens winnen de 24h van First Kart Inn, met z’n tweeën!
Afgelopen weekend was het weer tijd voor 1 van de hoogst aangeschreven wedstrijden van het jaar, de 24h van First Kart ‘Inn (FKI).
Dit jaar stonden 20 sterke teams aan de start.
Onder hen twee junior teams bestaande uit een nieuwe generatie die zich voor het eerst tussen de grote jongens komt moeien. Waar het meest werd naar uitgekeken was echter Ruben Boutens en Mathias Grooten die de uitdaging aangingen om de volledige wedstrijd met hun twee te rijden.
Mathias Grooten en Ruben Boutens hadden dit al jaren op de planning staan. Vaak werd er tussen pot en pint even mee gelachen. Maar dit jaar was het menens en gingen ze ervoor. Beide zijn ze heel ervaren piloten, maar dit ging toch de grootste uitdaging zijn in hun kartingcarrière, en meteen ééntje die weinig anderen hun zullen nadoen. Er ontstonden zelfs weddenschappen of de twee het al dan niet zouden halen en of ze op het podium zouden finishen.
Dit jaar werd voor het eerst ook een richtingwissel geïntroduceerd op FKI. Hiervoor werd een eenvoudig programma geschreven zodat na een richtingwissel de teams zo weinig mogelijk verlies leden. Tijdens de vrije trainingen werd ook al even van richting gewisseld zodat op beide layouts even kon gereden worden door alle teams.
Het algemene niveau lag misschien iets lager, maar er waren minder hekkensluiters aanwezig. Al snel bleek dat het gros van de deelnemende teams het elkaar weer moeilijk zouden maken dit jaar, en dat er heel wat teams aan elkaar gewaagd zijn.
De top 4 zat maar liefst op 1 tiende van een seconde van elkaar verwijderd. Hola Lulu Racing trok aan het langste eind en nam de pole position. Gevolgd door Traxxis Kart-Events en Kinepolis BlueStar 1.
Op de richtingwissel na, die midden in de race zou gebeuren, was het reglement zoals we gewoon zijn op FKI.
2 poules van 10 teams, die binnen de poule met elke kart rijden, 10 kartwissels dus. Evenveel verplichte pilotenwissels en verder moest er weerom 6u op een minimum gewicht van 90kg gereden worden. (De overige tijd was het minimumgewicht 80kg)
De start verliep vrijwel vlekkeloos, hier en daar wat positiewisselingen, en al snel kon Traxxis Kart-Events de leiding overnemen gevolgd door DWT racing. Enkele ronden later kon DWT zelfs de leiding nemen terwijl ze op 90kg gestart waren na een foutje bij Traxxis Kart-Events. Na een aantal uur kwamen de achterliggende teams al snel opdraven en kon Kinepolis BlueStar 1 de leiding overnemen, die ze achteraf niet meer hebben afgegeven.
Iets voor 22u gebeurde het onverwachte, en viel de verlichting uit op het binnengedeelte van het circuit. En dit tijdens de kartwissels. Al snel waren er een handvol mensen aan de zijlijn die met hun gsm lampje het circuit wat verlichtten. Zo konden de piloten toch nog blijven verder rijden. Prachtig om te zien hoe iedereen inspring wanneer het even fout lijkt te gaan. Sommige rijders op het circuit begonnen te vertragen, terwijl andere bleven doorrijden. Hier kon heel veel gewonnen worden, of verloren. Na een goede 8 minuten was het probleem al opgelost. Bleek ergens een kortsluiting te zijn bij de knoppen aan de kartwisselzone.
Om 1u s’nachts was het dan zover. De richtingwissel. De safety-kart kwam de baan op voor de leider en hield iedereen achter zich en bracht hen tot stilstand in de omgekeerde rijrichting. Om terug te vertrekken heeft de kartinguitbater, Dimitri Kokken, een systeem uitgedokterd dat elke piloot op zo goed als exact dezelfde plaats terug van start liet gaan. Voor dat de pace-kart op de baan kwam werd een timeshot genomen van de tijd tussen alle rijders met de huidige P1. Hierdoor kon men de piloten weer laten vertrekken met exact dezelfde tijd zoals die er was van voor de richtingwissel.
Na een race van ware uitputting kwam Kinepolis Bluestar 1 als eerste over de finishlijn, gevolgd op 39 seconden door DWT Racing die dan weer 4 ronden voorsprong hadden op Kinepolis Bluestar 2 die de derde plaats op anderhalf uur van de finish konden overnemen.
Iedereen is het er over eens. Een heel knappe prestatie van Ruben en Mathias. Een ongelofelijke ervaring die ze vast en zeker nooit meer vergeten. Dat ze bovendien de hele wedstrijd keisnel bleven rijden tot de laatste minuut bewijst hoe sterk deze twee staan. Het enige dat dit kan overtreffen is iemand die de wedstrijd allen zou doen, maar dat lijkt ons helemaal onmogelijk zonder “speciale” regels voor die persoon.
Zeker ook het vermelden waard zijn de twee junior teams die ook de race helemaal uitreden. Voor deze jonge knapen ook zeker een fantastische ervaring om een hele 24u wedstrijd op dit niveau mee te kunnen rijden.
Recente reacties