McChallenge street karting Kortrijk

Zoals de voorbije jaren vindt er tijdens het eerste weekend van juli het McChallenge popup outdoor karting event plaats. Jaar na jaar zien ze het grootser en breiden ze uit. Op enkele jaren tijd is het dan ook al uitgegroeid tot een volwaardig event op 2 dagen, met een mooie omkadering, en in beide races ook mooie prijzen te winnen!

Naast het circuit is er ondertussen een mooie bar met VIP-tent, gin bar, etc.
Het circuit zelf en de karts worden zoals altijd verzorgd door Kart Events Belgium.

racewagen Frédéric Vervisch

racewagen Frédéric Vervisch

Naast het circuit was er ook een stand van DFK Kart Racing Team (die oa. ook voor mooie prijzen zorgden voor de podium-finishers; 1u op circuit rijden met een Rotax Max), en er stond onder andere ook een echte racewagen waar oa. Frédéric Vervisch piloot in is (z’n broer en neef reden de race mee).

Meer info kan je altijd terugvinden op de site: McChallenge.be.

De planning voor afgelopen weekend zag er alsvolgt uit:

Zaterdag 1 juli 2017
09u00 – 12u00 | Open piste voor privé 4-takt karts
12u00 – 13u00 | Vrije training
13u30 – 15u00 | Big McChallenge (for McDonald’s crew only)
15u30 – 16u30 | Privé verhuurd (Betafence)
17u30 – 21u30 | Business Race, kwalificatie + race [30min + 3uur]
21u45 – 22u00 | Arrive & Race

Zondag 2 juli 2017
10u00 – 17u30 | Main Race, kwalificatie + race [30min + 6.5uur]
17u45 – 18u30 | Arrive & Race [12 min – € 20]

Voornaamste zaken uiteraard de 2 endurance races; op zaterdag een 3u-race vooral voor bedrijven, en op zondag een 6,5u (!) race voor de meer ervaren karters.
Daarmee is de race ook langer dan vorig jaar.

Over de business race valt niet zoveel te zeggen. Enkele piloten zagen het uiteraard vooral als training voor de hoofdrace op zondag. Voor de rest voornamelijk minder ervaren piloten, die hier en daar toch nog wat aan hun rijstijl dienen te werken.

De hoofdrace op zondag beloofde wel een spektakel te worden.
Meer dan 30 teams aan de start!
2 klasses dooreen; PRO (professioneel) en AM (amateur).

De piloten in de PRO klasse dienden op een minimumgewicht te rijden.
Er waren 3 pilotenwissels voorzien en 2 kartwissels.

Het weer doorheen de dag:
Tijdens de kwalificatie was het nog droog, maar er hingen hier en daar al wat dreigende wolken boven het circuit.
De start van de race verliep in droge omstandigheden, maar al vroeg in de race was er ineens een wolkbreuk en werd het circuit doornat. De regen bleef een tijdje uit de hemel vallen, maar eens de wolken uitgeregend waren en de opklaringen terugkwamen werd het halverwege weer droger, en naar het einde van de race toe werd het zelf zonnig en was alles terug droog.

Matts Breckpot (Standwork FSA) kon de pole positie pakken voor team Standwork FSA 1.
Hij behield z’n leiding tot aan de wolkbreuk, en kon dan natuurlijk z’n voorsprong gestaag uitbouwen (Matts is gekend als een heel sterke regenrijder). Hij liep uit tot bijna 2 rondes voor.
In het zusterteam Standwork FSA 2 werd Kris Cools in de kart gestoken in het natte, en hij trachtte hetzelfde te doen.
De leiding en overwinning voor Standwork FSA 1 kwamen nooit echt in gedrang. Enkel voor P2 werd het nog even spannend, maar ook daar kon Standworks FSA 2 aan het langste eind trekken.
De derde podiumplek ging naar Kinepolis, na een sterke inhaalrace – en ondanks een (onterechte) zwarte vlag (penalty van meer dan een minuut).

McChallenge 2017 - podium - PRO

McChallenge 2017 – podium – PRO

  1. Standwork FSA 1 (Matts Breckpot, Kris Cools, Johan Huygens, Kenneth Naessens)
  2. Standwork FSA 2 (Matts Breckpot, Kris Cools, Steven To)
  3. Kinepolis (Bjorn Verhamme, Mathias Grooten, Jonathan Bert)

Altijd interessant om de verhalen van in de teams zelf te horen. Elk team vooraan had zowat z’n eigen verhaal.

Beide Standwork FSA teams werkten samen om zo de ideale strategie uit te dokteren. Alle piloten konden in beide teams rijden. Zo konden ze in beide teams een goeie regenpiloot zetten in natte omstandigheden, wat hen heel wat voordeel opleverde.
Kris Cools kreeg nog een zwarte vlag na te veel gesticuleren en inhalen onder de brug. Ze konden echter toch nog mooi de top 2 innemen.

Kinepolis lootte een kart waarvan het gas-rem systeem bleef hangen. Ze wisselden van kart, maar door het hoge aantal teams moesten ze genoegen nemen met een reservekart waarvan de motor nog niet gerodeerd was. Hierdoor verloren ze heel wat kostbare tijd.
Met hun beste piloot (Mathias Grooten) in de kart konden ze de schade nog ietwat beperken, maar hij kreeg heel wat duw-en-trekwerk te verduren. Al bij al misschien een geluk dat het begon te regenen, zodat Mathias met deze kart toch nog een mooi tempo kon ontwikkelen.
Jammer genoeg kreeg ook Mathias met een zwarte vlag af te rekenen. Achteraf bleek dit vrij onterecht te zijn; zijn inhaalbeweging gebeurde niet onder maar voorbij de brug, en bovendien was het een piloot die hem doorliet… Jammer genoeg waren er nog enkele teams waarbij dit het geval was. Sowieso een zure minuut penalty, want uiteindelijk finishen ze op minder dan een minuut van de winnaars. Ze gingen wel nog met de snelste ronde lopen.

(Over Convoi Exceptionnel, die eindigden op P4, kunnen we weinig zeggen, maar we wouden ze toch vermelden.)

Bij Traxxis F40 (Jerry Wolles, Eric Wolles, Nicolas Leroy) gokten ze wat op droog weer. Nicolas was aanvankelijk nog snelste in de qualify, maar uiteindelijk zakte het team nog terug naar P8 op de grid. Eric nam de start, maar verloor kostbare tijd toen de hemelsluizen opengingen. Uiteindelijk besloten ze van Nicolas in de kart te zetten, maar na de pilotenwissel moesten ze van helemaal achteraan het veld terug opklimmen. Op minder dan 2u tijd kon Nicolas zowaar terug naar P3 rijden, met P2 in zicht! Toen ze na de laatste kartwissel een ietwat minder kartje kregen zagen ze het podium door de vingers glippen. Ze deden nog een extra pilotenwissel om Eric nog wat extra te laten rijden, en finishten uiteindelijk op P6.

Mad Brothers (Marc Meulemeester, Andy Meulemeester, Jarne Verbraeken) startte met misschien wel de beste kart van het pak en kon vooraan starten (P2/P3). Dankzij wat geharrewar in het begin van de race kregen ze wat tikken te verduren en vielen tijdelijk terug naar P9. Nadien konden ze weer naar voor rijden, oa. dankzij sterk regenrijden van Jarne. Hun 2e kart en 3e kart waren niet evengoed als hun eerste. Het team viel nog wat terug en finishte uiteindelijk op P6.

In de AM klasse ging de overwinning verrassend genoeg niet naar het team met de 2 youngsters Thomas Dejaegere en Lorenzo Bonifazio – zij finishten zelf niet op het podium.
Winst hier ging naar het team oa. Lorenz De Vlieger en Brian Demuynck.

McChallenge 2017 - podium - AM

McChallenge 2017 – podium – AM

De podiumfinishers kregen heel mooie prijzen (horloge, 1u rijden met Rotax Max, kortingsbonnen allerlei, etc.) en nadien klonk professioneel het Belgisch volkslied.
Er werden ook prijzen verloot aan willekeurige deelnemers.

De volledige uitslagen van het hele weekend vind je terug op MyLaps.com.

Aftermovie:

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.